Múzeumpedagógiai nívódíjat nyert az Óbudai Múzeum

2015-09-28

Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár adta át az idei Múzeumpedagógiai Nívódíjakat a Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeumában megrendezett 13. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón, a Múzeumok Őszi Fesztiválja nyitó eseményén. Idén is négy múzeumi kezdeményezés kapott nívódíjat: az Óbudai Múzeum,  a PIM-Magyar Nyelv Múzeuma, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum, valamint a Reguly Antal Múzeum és Népművészeti Alkotóház. További négy intézmény programja pedig elismerő oklevélben részesült.

 

Az Óbudai Múzeum díjnyertes programja:

"Mi közöm hozzá?" Az Óbudai Múzeum projektje és diákkonferenciája a Magyar Holokauszt Emlékévhez kapcsolódóan

2014 őszén az Óbudai Múzeum közös projektet valósított meg hat óbudai gimnázium 24 diákjával. A múzeum hat gondolatébresztő, inspirációs programot biztosított a diákoknak, melyek között szerepeltek múzeumi programok, színházi-nevelési előadás, szociológus-tréner vezetésével érzékenyítő foglalkozás az előítéletről, várostörténeti séta és zsinagógalátogatás is. Az ezeken való aktív részvétel adott impulzust a diákoknak a gondolkodáshoz, az alkotómunkához.

A projekt célja volt ugyanis, hogy a négyfős csapatok - műfaji megkötés nélkül - saját, önálló véleményüket tükröző alkotást hozzanak létre a zsidóság tragédiájával kapcsolatban, méghozzá a saját életükre, az őket körülvevő jelen világra vonatkoztatva azt. A kamaszokhoz egyetlen kérés volt csupán, a saját válaszok keresése: mi közöm nekem mindehhez 2014-ben?

A létrejött alkotásokat (három rövidfilmet, illetve egy-egy szobrot, plakátot és installációt) a novemberi konferencián mutatták be diák- és szakmai közönség előtt. A diákok munkáira Verő Tamás rabbi, dr. Barna Ildikó szociológus és dr. Papp Richárd kulturális antropológus adott reflexiókat, majd Fahidi Éva Holokauszt túlélővel történő találkozás tette hitelessé és személyessé az elhangzottakat. A beszélgetéseket Veiszer Alinda újságíró vezette.

Az alkotásokat az érintett gimnáziumok diákjai vándorkiállításokon tekinthették meg.

A mélyen átgondolt, komplex projekt során az alkotómunka közösségi tevékenységként, dialógusok során valósult meg, ahol a saját álláspont kialakítása volt a legfontosabb szempont. Ebben a kontextusban a mediátor szerepet felvállaló múzeum, mint a történelemről való felelős gondolkodás hiteles helyszíne jelent meg.

 

A projekt teljes összefoglalója, felépítésének alapelvei, az egyes foglalkozások részletesebb leírása itt olvasható: Mi közöm hozzá?

 

A további díjazottakat a magyarmuzeumok.hu oldalán tekinthetik meg.